11.11.2016
ReCyklace

OD HLAVY AŽ K PATĚ TRVALE – UDRŽITELNÍ

 

Čeští Freshlabels jdou v mnoha věcech příkladem… Nejen, že nám už pěkných pár let představují ty nejvíc cool značky z tuzemské i zahraniční produkce, ale zároveň přemýšlejí nad negativními dopady textilního průmyslu. Stylovost je totiž podle Freshlabeláků nejen záležitostí hezkýho oblečení, ale projevuje se taky zevnitř – opravdu stylový člověk totiž přemýšlí nesobecky o svém okolí a o životním prostředí.

Iniciativa od hlavy až k patě se snaží pomocí týmu zapálených nákupčích vyhledat po celém světě značky, které mají trvalou udržitelnost v popisu práce, a následně je představit a nabízet jejich produkty českému zákazníkovi. A to doslova „odshora až dolů“, tedy „od hlavy až k patě“. Chcete-li to ještě víc upřesnit, tak od mýdla přes batoh a bundu až po boty.

 

 

 

 

Na začátek si ujasněme pojmy. Víme my vlastně, co je trvale udržitelná móda? Třeba Wikipedie má jasno:

„Udržitelná móda je přístup k produkci oblečení v souladu s principy ekonomické, sociální a ekologické udržitelnosti. Pojem ‚udržitelná móda‘ označuje komplexní soubor řešení, postupů a technologií, které umožňují navrhovat, vyvíjet a vyrábět produkty s minimálním dopadem na životní prostředí.“ No a teď, když v tom máme pořádek, se pojďme podívat na pár zajímavých jmen, která respektují výše zmíněné principy, protože být styloví a cool začíná správným výběrem, ze kterého se může snadno stát láska na celý život. A navíc, pokud jako konzumenti začneme nastavovat naši spotřební laťku aspoň o trošku výše, věci se pomalu, ale jistě začnou měnit.

 

 

 

 

Veja

Francouzská Veja vás obuje do tenisek, které jsou fairtrade. V praxi to znamená, že například guma na podrážky je pouze z kaučuku, který se vyskytuje volně v amazonském pralese. Všechny kroky značky od sklizně bavlny až po předání peněz a výrobků jsou přísně monitorovány. Zakladatelé značky prostě na vícero úrovních dbají na férovost a udržování hospodářství a přírody severovýchodní Brazílie na stabilní úrovni. V těchhle botách to je možná malý krok pro tebe, ale velký pro planetu.

Fjällräven

Tuhle švédskou legendu outdoorového oblečení a vybavení snad netřeba představovat. Jejich batůžek s nezaměnitelnou lištičkou v logu je už několik desítek let legendou a nosí jej bez výjimky všichni napříč sociálními vrstvami od malých skautů přes hipstery po top manažery. Letos přišli s inovativní verzí batohu Kanken, který je vyrobený přesně z 11 PET lahví, a je tak stoprocentně recyklovaný. Více o této batůžkové legendě najdete zde. (link na článek o představení batůžku v NG).

Pinqponq

I němečtí Pinqponq vám nabízejí recyklované batůžky z PET lahví, mimo jiné s certifikátem, že při jejich výrobě nebyly použity žádné škodlivé chemikálie. A tak by to mělo být.

Koivu

Jsou dvě dlouholeté kamarádky z Brna, které se zaměřily na tvorbu jednoduchých nositelných triček z froté. Jejich kritériem je lokální výroba. Takže si holky našly brněnskou rodinnou firmu, která froté plete a barví. Mimochodem, Koivu znamená finsky bříza. Na Brno dobrý, no ne?

Thinking MU

Barcelonští TM hledají inspiraci v přírodě a pracují s organickou bavlnou nejvyšší kvality, která pochází z certifikovaných plantáží v Peru nebo v Indii. I použitá barviva jsou biologická a rozložitelná.

Stop The Water While Using Me

Tahle značka nabádá už samotným názvem: vypni vodu, když mě používáš. Oprašují heslo našich babiček, které věděly přece jenom lépe než my, že plýtvat se nemá. A zvlášť ne tak důležitou surovinou, jakou je voda. Voda je základ života. I my jsme z větší části voda. A ano, produkty téhle značky fungují jako „obyčejná“ mýdla, pasty nebo sprcháče, ale vzkaz je jasný: Prosím, neplýtvej! Navíc si firma zakládá na používání pouze přírodních složek a esenciálních olejů, žádná syntetika, žádné silikony a parabeny. A i jejich obaly jsou recyklovatelné nebo biodegradabilní. To zní jako dost smysluplná hygiena, co?

 

Text: Jana
Fotky: Archiv značek

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone
Sdílet
štítky
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY TÉTO KATEGORIE
13. ročník soutěže o Křišťálovou popelnici vyhrála Jihlava
23.06.2017
Aneb příběh o tom, jak se vyráběla originální limitka...
26.06.2017
Krmení pro třídiče aneb vtipy o barevných kontejnerech
22.06.2017
štítky
Další z této kategorie
Všechny související
Plechárna hostila blešák s recyklačním workshopem
21.07.2017
Jak ovlivňují socio-demografické proměnné třídění odpadu?
19.07.2017
Výroba bot a náhrdelníků z odpadu a skvělá hudba k tomu – to chceš!
17.07.2017