27.03.2018
ReCyklace
ReStyl

Sklo je sexy jako ještě nikdy

Před třiceti lety se sklu comeback nepředpovídal. Naopak se dominantní nástup plastu zdál neotřesitelný. Díky lepší informovanosti o dopadech netřídění odpadu a zanesení přírody plastem se ale sami spotřebitelé chtějí vrátit ke starým a zavedeným postupům, které navíc nostalgicky znají z dětství. Například k mléku a limonádě ve skle…

 

Pokrok nezastavíš
Pro kohokoliv, kdo pamatuje starší doby, než jsou 80. léta 20. století, je zvuk cinkajících skleněných láhví symbolem nákupu všech nápojů. Mléko, limonády nebo pivo… V podstatě všechno tekuté se prodávalo ve skle.

Málokdo by čekal, že skleněná láhev se za pouhých 20 let stane spíše raritou. V 90. létech a především pak s nástupem milénia se ale změnila pravidla hry a PET láhev dominantně ovládla všechny pulty supermarketů.

Dokonce i věc dříve nevídaná se pomalu vloudila do běžné praxe – pivo v plastové láhvi!

Motivace je přitom jasná. Výroba plastových obalů je levnější a rychlejší. Za posledních 50 let se potravinová spotřeba natolik urychlila, že je zapotřebí na trh dodávat obrovské množství obalů.

Plast se stal nejužívanějším materiálem také proto, že se jeho fyzikální vlastnosti dají snadno upravit a je velmi variabilní. Zdá se ale, že „doba plastová“, jak se dnešní moderní éře díky všudypřítomnému plastu někdy přezdívá, má i své výjimky.

 

 

Ekologie a nostalgie diktují nové trendy trhu
Skleněné láhve totiž hlásí návrat. Jak je to možné? Zdá se, že v některých západoevropských zemích a na americkém trhu zafungovaly obavy z přehlcenosti planety Země plastem.

Plast se stal nepřítelem číslo jedna, a to i díky úspěšným informačním kampaním – záběry na mořské želvy a ryby zoufale plovoucí v moři plném plastového odpadu donutily některé k obratu zpět. Tedy k návratu ke starému dobrému sklu.

DOBRÉ VĚDĚT

Sklo se rozkládá opravdu dlouho – doba rozkladu se odhaduje na tisíce let. Sklo se vyrábí z cenného křemičitého písku. Díky jeho třídění šetříme přírodní zdroje a také až 90 % energií při výrobě nových skleněných produktů.

Naproti tomu plastová láhev se v přírodě rozkládá podstatně rychleji, a to v řádech stovek let. Ekologický dopad je stále předmětem zkoumání. Rozložená plastová láhev každopádně v přírodě zanechá při rozkladu nebezpečné chemikálie, podobně jako třeba pneumatiky.

Podle některých firem přišel impulz od zákazníků. Sami se dožadovali návratu ke skleněným láhvím. Například v roce 1974 bylo 94 % všeho mléka ve Velké Británii prodáváno ve skle, zatímco v roce 2016 už šlo jen o 3 %. Pomalu se toto číslo ale zvedá. Podle sdružení zastupujícího mlékárny se domovní prodej mléka v láhvích zvýšil za poslední dva roky o 20 %. Nostalgie po starých dobrých časech očividně funguje.

 

Možnosti využití skla inspirují…
Sklo inspiruje hlavně možností re-use neboli znovupoužití. Oproti plastu totiž nehrozí žádná zdravotní rizika při opakovaném naplnění skleněných obalů.

Sklo stačí vymýt a znovu použít jako nádobu na tekutinu. Některé druhy láhví lze i vrátit v obchodě prostřednictvím zálohového systému.

Tzv. vratné láhve v České republice praktikují především pivovary, ačkoliv například v Německu jsou možnosti vracení láhví přímo výrobcům mnohem bohatší.

Někteří dokonce tvrdí, že nápoje jednoduše chutnají lépe ze skla než z plastu. Ačkoliv jde o otázku individuální chuti. Retro je jednoduše sexy a kola ze skleněné láhve tak může osvěžit více, než si sami myslíte.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone
štítky
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Kam s obaly od sprejů, skleniček až po tuhé deodoranty v papíru?
04.07.2018
Přibývá kontejnerů na kovy – co do nich můžeme odložit?
29.06.2018
Tentokrát se mrkneme na inspiraci od režiséra Petra Strnada a nezapomeňte s námi soutěžit!
22.06.2018
štítky
Další z této kategorie
Všechny související
Přes dvě třetiny odpadu v mořích jsou podle EU totiž plasty…
27.03.2018
Tentokrát se mrkneme na inspiraci od režiséra Petra Strnada a nezapomeňte s ...
27.03.2018
Pravidelný přísun ze světa třídění odpadu a recyklace na samosebou.cz
27.03.2018
Nastavení souborů cookie

Jménem společnosti EKO-KOM, a.s. vás chceme požádat o souhlas s používáním souborů cookies pro účely výkonu, sociálních médií a reklamy. Sociální média a reklamní soubory cookie třetích stran používáme k tomu, abychom vám mohli nabízet funkce sociálních médií a přizpůsobenou reklamu. Další informace nebo doplnění nastavení získáte kliknutím na tlačítko „Více informací“ nebo otevřením nabídky „Nastavení cookies“ v dolní části webové stránky. Podrobnější informace o souborech cookie a zpracování vašich osobních údajů najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookie. Souhlasíte s používáním souborů cookie a zpracováním souvisejících osobních údajů?

Nastavení si můžete kdykoli změnit v nabídce „Nastavení cookies“ v dolní části stránky.

Nastavení souborů cookie

Nastavení můžeš kdykoli změnit v nabídce „Nastavení souborů cookie“ v dolní části stránky.