27.03.2018
ReTřídění
ReCyklace
ReStyl

Sklo je sexy jako ještě nikdy

Před třiceti lety se sklu comeback nepředpovídal. Naopak se dominantní nástup plastu zdál neotřesitelný. Díky lepší informovanosti o dopadech netřídění odpadu a zanesení přírody plastem se ale sami spotřebitelé chtějí vrátit ke starým a zavedeným postupům, které navíc nostalgicky znají z dětství. Například k mléku a limonádě ve skle…

 

Pokrok nezastavíš
Pro kohokoliv, kdo pamatuje starší doby, než jsou 80. léta 20. století, je zvuk cinkajících skleněných láhví symbolem nákupu všech nápojů. Mléko, limonády nebo pivo… V podstatě všechno tekuté se prodávalo ve skle.

Málokdo by čekal, že skleněná láhev se za pouhých 20 let stane spíše raritou. V 90. létech a především pak s nástupem milénia se ale změnila pravidla hry a PET láhev dominantně ovládla všechny pulty supermarketů.

Dokonce i věc dříve nevídaná se pomalu vloudila do běžné praxe – pivo v plastové láhvi!

Motivace je přitom jasná. Výroba plastových obalů je levnější a rychlejší. Za posledních 50 let se potravinová spotřeba natolik urychlila, že je zapotřebí na trh dodávat obrovské množství obalů.

Plast se stal nejužívanějším materiálem také proto, že se jeho fyzikální vlastnosti dají snadno upravit a je velmi variabilní. Zdá se ale, že „doba plastová“, jak se dnešní moderní éře díky všudypřítomnému plastu někdy přezdívá, má i své výjimky.

 

 

Ekologie a nostalgie diktují nové trendy trhu
Skleněné láhve totiž hlásí návrat. Jak je to možné? Zdá se, že v některých západoevropských zemích a na americkém trhu zafungovaly obavy z přehlcenosti planety Země plastem.

Plast se stal nepřítelem číslo jedna, a to i díky úspěšným informačním kampaním – záběry na mořské želvy a ryby zoufale plovoucí v moři plném plastového odpadu donutily některé k obratu zpět. Tedy k návratu ke starému dobrému sklu.

DOBRÉ VĚDĚT

Sklo se rozkládá opravdu dlouho – doba rozkladu se odhaduje na tisíce let. Sklo se vyrábí z cenného křemičitého písku. Díky jeho třídění šetříme přírodní zdroje a také až 90 % energií při výrobě nových skleněných produktů.

Naproti tomu plastová láhev se v přírodě rozkládá podstatně rychleji, a to v řádech stovek let. Ekologický dopad je stále předmětem zkoumání. Rozložená plastová láhev každopádně v přírodě zanechá při rozkladu nebezpečné chemikálie, podobně jako třeba pneumatiky.

Podle některých firem přišel impulz od zákazníků. Sami se dožadovali návratu ke skleněným láhvím. Například v roce 1974 bylo 94 % všeho mléka ve Velké Británii prodáváno ve skle, zatímco v roce 2016 už šlo jen o 3 %. Pomalu se toto číslo ale zvedá. Podle sdružení zastupujícího mlékárny se domovní prodej mléka v láhvích zvýšil za poslední dva roky o 20 %. Nostalgie po starých dobrých časech očividně funguje.

 

Možnosti využití skla inspirují…
Sklo inspiruje hlavně možností re-use neboli znovupoužití. Oproti plastu totiž nehrozí žádná zdravotní rizika při opakovaném naplnění skleněných obalů.

Sklo stačí vymýt a znovu použít jako nádobu na tekutinu. Některé druhy láhví lze i vrátit v obchodě prostřednictvím zálohového systému.

Tzv. vratné láhve v České republice praktikují především pivovary, ačkoliv například v Německu jsou možnosti vracení láhví přímo výrobcům mnohem bohatší.

Někteří dokonce tvrdí, že nápoje jednoduše chutnají lépe ze skla než z plastu. Ačkoliv jde o otázku individuální chuti. Retro je jednoduše sexy a kola ze skleněné láhve tak může osvěžit více, než si sami myslíte.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone
Sdílet
štítky
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY TÉTO KATEGORIE
Recyklovaný velikonoční věnec
26.03.2018
S novým ročním obdobím třídíme nepotřebné věci – co a kam vyhodit?
23.03.2018
Polyethylentereftalát – informace a zajímavosti o plastových obalech
06.04.2018
štítky
Další z této kategorie
Všechny související
Majálesy budou letos poprvé třídit s Čistými festivaly!
18.04.2018
Připomeňte si dojemnou love story s Bárou Polákovou a Tomášem Měcháčkem
14.02.2018
Završení oslav čtvrtstoletí Žebříku. Buďte u toho se samosebou.cz!…
01.02.2018
Rozumím

Tato stránka používá cookies, abychom zajistili co nejlepší uživatelský zážitek.