Zdroj: Království železnic

Král železnic: Matěj Horn v rozhovoru o lásce k vlakům i ekopřístupu v modelářství

Matěj Horn si už jako kluk vysnil místo, které by bylo zasvěcené vlakovému modelářství. Tenhle sen si v roce 2009 splnil, když na pražském Smíchově otevřel Království železnic – zábavnou i naučnou expozici pro malé i velké. Kromě modelových vlakových drah si tu totiž můžeme vyzkoušet třeba simulaci jízdy z pozice strojvedoucího tramvaje a mnoho dalších zajímavých aktivit. Nechybí ani třídění odpadu, které je přirozenou součástí expozic a také doprovodných aktivit. Kam putují nefunkční vláčky a další zajímavosti prozradí rozhovor na Samosebou.cz!

Kdy a kde se vzala vaše láska k vlakům?

Asi jako u většiny kluků. Od malička mě modelové i skutečné vlaky zajímaly a bavily.
Ale v raných letech šlo o běžné hračky, samozřejmě. Opravdové modelové vláčky jsem chtěl velmi brzy, snad už v pěti letech, ale rodiče rozumně usoudili, že na to mám ještě čas.
Stejně jako nyní ani tenkrát nešlo o levnou zábavu. Malá parní lokomotiva TT stála tehdy skoro pětinu průměrného platu (a jen pro zajímavost, tento poměr se příliš nezměnil).
První modelové kolejiště jsme s tátou začali stavět, když mi bylo asi dvanáct let.

Interaktivní a zábavný koutek „Řádírna Tondy Obala“ vznikl ve spolupráci s EKO-KOMem a jeho maskotem Tondou Obalem. (Zdroj: Království železnic)

Kdy jste poprvé začal uvažovat o tom, že vybudujete expozici železničních modelů? Tušil jste, že vznikne projekt Království železnic?

Překvapivě brzy, bylo mi asi osm, byť jen v teoretické rovině dětských snů a nápadů.
Než jsme začali s tátou stavět první kolejiště, mohl jsem si s mašinkami hrát jen v neděli odpoledne. Jinak byly schované v krabicích.
V neděli odpoledne jsme vše vyndali, postavili koleje v obýváku, doplnili první stavby nádraží, nějaké stromečky a na zbytek odpoledne jsem byl výpravčí, strojvedoucí, průvodčí a ředitel celé železnice. Jenže pak jsme museli všechno zase složit do krabic a uklidit.
Tehdy mě napadlo, že by bylo skvělé mít obrovské kolejiště, pro všechny děti, které by se večer nemuselo skládat do krabic – bylo by nastálo.

K tomu nápadu jsem se pak vrátil po mnoha letech, v době, kdy jsem si myslel, že takový projekt má své místo na trhu a lze jej skutečně realizovat. Proto jsem v létě 2008 oslovil několik známých a zahájili jsme přípravné práce.
Hledali jsme prostory pro expozici, modeláře, projektanta kolejišť a další nutné profese.

Matěj Horn

1. července 2009 jsme poprvé otevřeli expozici na Smíchově pro veřejnost a od té doby na ní společně pracujeme.

Pro ty, kdo nevědí, co je Království železnic: oč se jedná a komu je určené?

Království železnic je dnes centrem neomezené zábavy pro celou rodinu. Doslova. Před nějakou dobou jsme si uvědomili, že prezentace největších modelových kolejišť v ČR, jakkoliv jsou nádherná a poutavá, nestačí.
Především menší děti u nich vydrží chvíli, pak hledají další podněty a po krátkém čase se k nim opět vracejí.
Proto jsme doplnili ony „podněty“, resp. atrakce. Mimo obří kolejiště vyzkoušíte v Království železnic v ceně vstupného rádiem řízené modely na profi dráze, dvě autodráhy, dílnu se stavebnicí MERKUR, herny s dřevěnými vláčky Woody a Igráčkem i populární simulátory skutečných dopravních prostředků (tram T3, autobus Karosa, motorový vůz ř. 810) s projekcemi skutečných tratí na přední skla.
Děti je zbožňují a během víkendů se na ně stojí dlouhé fronty. Nakonec, kde jinde si můžete sednout na místo řidiče tramvaje nebo strojvedoucího?

V KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC DBAJÍ NA TŘÍDĚNÍ ODPADU A NA EDUKACI, A TAK SE V EXPOZICI S TÍMTO TÉMATEM POTKÁME NA MNOHA MÍSTECH V RŮZNÝCH FORMÁCH. (ZDROJ: KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC)

Avšak svět se stále posouvá dopředu a ani my nezaostáváme. Nejnověji si můžete v Království železnic vyzkoušet novou hru v prostředí virtuální reality!
Po nasazení brýlí „se stáváte“ pracovníkem třídicí linky odpadů. Vaším úkolem je roztřídit odpadky, které k vám přijíždějí na pásu, do správných popelnic.
Program je sice primárně určen školákům, ale ani většina dospělých nezískává 100% skóre. Věděli jste například, že kniha, resp. její pevná vazba, nepatří do papíru, ale do směsného odpadu? Podobně i tvrdé obálky některých časopisů…
Zkrátka, není to tak snadné, jak by si laik mohl myslet.


Jaká byla cesta Království železnic od samého počátku a co je váš cíl – kdy si řeknete, že teď už jste vybudoval vše, co jste si přál, a místo budovatelské fáze přejdete do udržovací?

To je snadná otázka. Víme to velmi přesně, a víme to již od zahájení prací na projektu Království železnic.
Jakmile dokončíme budovaný zjednodušený model ČR, s jehož realizací jsme zhruba v polovině (pokud jde o rozlohu kolejišť).
V současnosti máme dokončeno šest modelových krajů ze čtrnácti, které naše republika má. Až dokončíme severní Moravu (se stavbou postupujeme od Ústeckého kraje směrem na východ), bude hotovo.


Řešíte v expozicích Království železnic nějakou formou třídění odpadu, trvalou udržitelnost či ohleduplný přístup?

Ano, jistě. Pomineme-li odpadní nádoby na tříděný odpad pro návštěvníky v expozici, které jsou (jak věřím) dnes již všude naprostou samozřejmostí, pak u nás vzniká dost odpadu při stavbě nových kolejišť.


Můžete být konkrétní?

Ovšem, jde především o papír a dřevotřískové odřezky, ale majoritu tvoří odřezky extrudovaného polystyrenu. Ten sám je vyráběn z recyklátu, ale jeho zbytky lze ještě dále využít, například pro stavební materiály.

Dokonalý model třídicí linky, kterým se pyšní Království železnic na pražském Smíchově. (Zdroj: Království železnic)

Kam se třídí nefunkční modely vláčků nebo jejich části? Co se s takovými věcmi děje? A máte odhad, kolik takového odpadu u vás vznikne?

Takový odpad u nás – možná překvapivě – vůbec nevzniká.
Zatím totiž všechny lokomotivy i vagony, které již dosloužily a nelze je kvůli našemu provozu (10 hodin denně, 361 dnů v roce) nasadit do kolejiště, přesouváme na odstavné koleje v našich nádražích jako statickou dekoraci. Místa máme zatím ještě dost.
Obecně jde ale o kombinaci plastu a kovových součástí, a tak případná recyklace nebude složitá. Budou to však spíše dekagramy než kila.


Pojďme se vrátit ke konkrétním prvkům spojeným s tříděním odpadu v rámci expozice Království železnic. Co je „Řádírna Tondy Obala“? Jak tato expozice funguje, jaká je její návštěvnost a zajímá toto téma z vaší zkušenosti děti?

Ve spolupráci se společností EKO-KOM již mnoho let prezentujeme malým i velkým návštěvníkům našeho Království potřebu správného nakládání s odpady.

Matěj Horn

Řádírna Tondy Obala je jedním z prvků této prezentace, která je určena pro nejmenší děti.
Samotný prostor je koncipován jako třídicí linka, ke které přijelo popelářské auto.
V korbě je vana plná balónků. Prolézačky se skluzavkou imitují pás samotné linky a vše je doplněno interaktivními prvky. Děti řádírnu doslova milují. Řekněte sami, už jste někde do herny vstupovali průřezem sběrné nádoby na plasty?

Další aktivitou spojenou s tříděním odpadu je zážitková mapa Království železnic. Tu si mohou zájemci vzít při vstupu za turnikety ze zelené popelnice, kterou jistě nepřehlédnete.
Úkolem je najít v rámci expozice odpovědi na otázky a za kompletně vyplněné otázky v zážitkové mapě dostanete odměnu v podobě zelené popelničky.


Jsou v souvislosti s Královstvím železnic nějaké novinky, zajímavosti nebo plány, o které byste se rád podělil?

Království železnic bylo (stejně jako ostatní kulturní a další instituce) výrazně poznamenáno pandemií. I přesto se nám podařilo realizovat celou řadu novinek.
Již zmíněnou virtuální realitu, velkou autodráhu i několik desítek nových příběhů figurek v kolejištích.
Výrazně jsme zapracovali na zákaznickém servisu a službách v ceně vstupenky. Pro letošní rok bychom rádi dokončili kinosál a rozšířili jej o bistro pro návštěvníky.
Dále pracujeme na umístění kokpitu vozu pražského metra, čímž doplníme sadu simulátorů prostředků pražské veřejné dopravy, a pokud nám to covid a očekávané ochlazení ekonomiky dovolí, rádi bychom se začátkem příštího roku opět věnovali výstavbě dalších částí modelu České republiky, ale to je vize a uvidíme, nakolik nám ekonomická situace dovolí plány realizovat.

 


Děkujeme za rozhovor a držíme palce v třídění a samosebou v dokončení železničního modelu České republiky!

Nastavení souborů cookie

Samosebou.cz Vám přináší informace ze světa třídění a recyklace odpadu. Díky přijmutí cookies víme, jaký obsah Vás zajímá a můžeme se tak na tato témata více zaměřit. Vaše důvěra, pro nás moc znamená, děkujeme. Pro podrobnější informace o cookies a nastavení můžete zjistit na odkazu „Nastavení cookies“. Na stejném odkazu můžete Vaši volbu kdykoli upravit (najdete jej v dolní části webové stránky Samosebou.cz). Podrobnější informace o zpracování Vašich osobních údajů najdete v Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies.

Nastavení souborů cookie

Nastavení můžeš kdykoli změnit v nabídce „Nastavení cookies“ v dolní části stránky.